Prince Harry Sues U.K. Tabloid for Libel—in Couple's Sixth Lawsuit in a Year

Prince Harry is suing the same U.K. tabloid publisher as Meghan Markle—in the couple's sixth lawsuit in just more than a year, Newsweek can reveal.

The Duke of Sussex has launched a libel case against Associated Newspapers, which owns the Daily Mail, the Mail on Sunday and Mail Online.

Papers were filed at the High Court in London on November 27, though little additional information is available as the lawsuit is still in its infancy.

The prince's legal team at Schillings threatened the Mail on Sunday with legal action in October over claims he had not kept in touch with the Royal Marines since March, when he moved to America.

At the time, a source told Newsweek the allegation was "not true."

It is not known whether that story is the one at the heart of the new lawsuit, though the same lawyers, Schillings, are behind the claim.

Meghan Markle and Prince Harry, Endeavour Fund
Meghan Markle and Prince Harry attend The Endeavour Fund Awards at Mansion House on March 05, 2020 in London, England. They are planning their own awards for service to charity through their new Archewelll non-profit foundation. Chris Jackson/Getty

The duke and duchess are living in Montecito, Santa Barbara, but Harry is suing through the U.K. courts in Britain, where the newspaper group is based.

Meghan is also suing the Mail on Sunday after it published extracts of a letter she sent her father in the summer after the couple's May 2018 wedding, in which she accused him of lying.

That lawsuit, originally filed in October, 2019, has seen a series of dramatic twists and turns since the spring, with Meghan claiming she was left "unprotected" by the Monarchy while pregnant.

In the most recent court filing by her lawyers, the duchess confirmed she authorised a person to discuss the letter with the authors of Finding Freedom, a biography which was highly critical of the royal family.

Meghan also submitted a witness statement to the court over the summer claiming Associated Newspapers was using the case for "clickbait and commercial gain."

The Mail on Sunday's lawyers had argued the court could publicly name five of Meghan's close friends mentioned in the case but she argued that to do so would pose "a threat to their emotional and mental wellbeing."

Meghan wrote: "Associated Newspapers, the owner of the Daily Mail and the Mail on Sunday, is threatening to publish the names of five women—five private citizens—who made a choice on their own to speak anonymously with a US media outlet [People] more than a year ago, to defend me from the bullying behavior of Britain's tabloid media.

"These five women are not on trial, and nor am I. The publisher of the Mail on Sunday is the one on trial.

"It is this publisher that acted unlawfully and is attempting to evade accountability; to create a circus and distract from the point of this case—that the Mail on Sunday unlawfully published my private letter."

Around the time that case was filed, Harry brought lawsuits against News Group, publisher of The Sun and the now defunct News of the World, and the Mirror Group on historic phone hacking allegations.

Meghan and baby Archie are suing a paparazzi picture agency, Splash News, for photographing her while she was out with the couple's son in Canada in January.

And this October they won an apology after suing another paparazzi agency, X17, for taking drone pictures of Archie in the backyard of Tyler Perry's Los Angeles mansion, where the family stayed between March and July.

After the case, brought in Los Angeles, X17 said in a statement: "We apologize to the Duke and Duchess of Sussex and their son for the distress we have caused. We were wrong to offer these photographs and commit to not doing so again."

The company also agreed to hand over the pictures and pay a portion of Harry and Meghan's legal fees, The New York Times reported.

The prince also threatened legal action against anti-Monarchy campaign group Republic in the summer, though the case has so far not been brought to court.

The Mail on Sunday and Associated Newspapers declined to comment.